maanantai 28. syyskuuta 2015

Ensimmäisen päivän kokemuksia

Parasta espanjalaisessa koulussa on sen alkamisaika.  Tällaiselle aamu-uniselle sopii hyvin, että koulu alkaa klo 9.30.  Yöllä oli kova ukonilma ja aamupäivälläkin vielä tuli pari kovaa sadekuuroa.  Sellainen sää täällä vaikutti niin, että torimyyjät eivät tulleet torille, eivätkä kaikki opiskelijat kouluun.  Varsinaisen koulurakennuksen vieressä olleen konttimoduulirakennuksen luokkahuoneeseen satoi ikkunan vierestä sisään niin, että luokan lattialla oli sentin verran vettä.  Se ei kuitenkaan haitannut opiskelijoita.  Miquel kertoi, että heille on luvassa konttirakennuksen tilalle uusi rakennus parin vuoden päästä ("I hope so").  Miquel ei muuten enää olekaan "vain" liikunnanopettaja, vaan hänestä on tullut myös headmaster.
C.E.E. Raquel Payàn oppilaiden ja opiskelijoiden erityisen tuen tarve vastaa meidän Telma-luokkien opiskelijoiden tuen tarvetta.  Kauempana asuvat oppilaat ja opiskelijat haetaan kouluun koulun omilla pikkubusseilla, joita on kolme.  Kun bussit ajoivat pihaan, ryntäsivät opettajat ja avustajat heitä vastaanottamaan suojaten heitä sateenvarjoin tihkusateelta.  Nousisikohan meillä kouluntulomotivaatio, jos meilläkin opiskelijat saisivat noin "kuninkaallisen" vastaanoton aamuisin?
Ensimmäiseksi työskentelin alle 10 vuotiaiden musiikkitunnilla.  Ennen kuin musiikinopettaja tuli luokkaan klo 10.00, oli luokan ohjaaja käynyt oppilaiden kanssa läpi, mikä viikonpäivä, monesko päivä ja mikä kuukausi nyt on.  Ohjaisin Abdel-nimistä poikaa, joka ei millään olisi jaksanut keskittyä opiskeluun.  Minulle oli uusi kokemus mitä kaikkea musiikin avulla voi opettaa: matematiikkaa, äidinkieltä (vokaalit), ajanhallintaa jne…
Sen jälkeen nämä pikkuoppilaat menivät "teatteriin".  Teatteri oli koulun liikuntatila, jossa he katselivat elokuvia.  Tämä elokuvatuokio oli myös henkilökunnan lounastauko.  Samalla kun he pitivät tilassa järjestystä ja irrottelivat riitelijöitä toisistaan, tai lohduttivat itkeviä, he haukkailivat eväitään. 
Oppilaiden ja opiskelijoiden lounastauko oli klo 13.30-14.30, mutta silloin henkilökunta piti kokousta jonka aluksi esittelin koulun henkilökunnalle Validia Ammattiopiston Power Point –esityksenä.
Ehdin myös käväistä "ammatillisen oppilaitoksen puolella", joka oli se konttirakennus pihassa ja seurata hetken koulun kolmen fysioterapeuttien työskentelyä.  Näin ensimmäistä kertaa laitteen, jonka nimi oli Horse, ja jolla annettiin "ratsastusterapiaa".  Pakkohan sitä oli päästä kokeilemaan. Koin oloni melkein rodeotähdeksi.
Syyskuussa on C.E.E. Raquel Payàn koulussa vielä lyhennetty koulupäivä ja oppilaat ja opiskelijat pääsevät kotiin lounaan jälkeen klo 14.30.  Torstaina, eli lokakuun alusta, koulupäivä pitenee klo 16.00 asti, mutta päivään kuuluu yksi ½ tunnin tauko ja yksi 1½ tunnin tauko, jolloin on lounas ja siesta.  Saapi nähdä, löytyykö meikäläiselle jokin riippukeinu siestan pitoa varten!  Huomenna ainakin otan omat eväät mukaan "teatteriin", sillä nälkä oli hirmuinen kun työpäiväni päättyi klo 15.00, enkä ollut syönyt kuin aamupalan.
Siestaa odotellen!
Kirsti Haanperä
Validia Ammattiopisto

2 kommenttia:

  1. Kiitos Kirsti, näitä on kiva lukea! :) t. Hanna R.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kuulumisista. Nyt kun olet harjoitellut virtuaali hepalla niin ei muuta kuin oikean selkään ja maisemia katselemaan. t. Tiina reksi

    VastaaPoista