torstai 22. toukokuuta 2014

Torstain antia

Tämän päivän tutustuin laaja-alaisen erityisopettajan työhön Bugenhagenin yhdessä toimipaikassa Lyypekin lentokentän tuntumassa. Erityisopettajan työnkuva muistutti kovasti omaani. Hän teki myös alkutestauksia opiskelijoille matematiikan, lukemisen ja kirjoittamisen osalta ja järjesti näissä aineissa tukea opiskelijoille joko yksittäin tai pienissä ryhmissä. Hän oli tehnyt paljon materiaalia opiskelijoille, joilla hän pyrki havainnollistamaan ja selkiyttämään opetettavia asioita. Hänellä oli käytössään myös eri metodeita opiskelun tueksi, joten meillä riitti paljon jaettavaa :-)

Suurimmaksi eroksi hänen ja oman työnkuvani välillä näen sen, että hänellä ei ollut paljon vuorovaikutusta valtion pyörittämän Berufschulen aineenopettajien kanssa. Nämä kaksi koulua, ammatillinen käytännöllinen koulutus ja valtion ylläpitämä Berufschule vaikuttavat toimivan kovasti erillään. Hän kertoi käyttävänsä paljon eri tekniikoita esim. matematiikassa laskemisen tukena, mutta loppujen lopuksi aineenopettajat pitävät kuitenkin omat tuntinsa ja laativat niihin liittyvät tehtäväpaketit ja kokeet itsenäisesti. Tässä asiassa koen, että pääsen itse paljon helpommalla, koska saan opettaa kyseisen aineen itse ja voin käyttää juuri niitä tekniikoita ja apuvälineitä, joista opiskelijat kokevat saavansa hyötyä.

Yleisesti ottaen koen, että saksalaisessa ammatillisessa erityiskoulussa opiskelijoita vaaditaan enemmän meihin verrattuna. He tekevät pidempiä päiviä ja heitä ohjataan ottamaan hyvin varhaisessa vaiheessa vastuu omasta työskentelystään. Tämän alla piilee kuitenkin yksi kannustin, joka laaja-alaisen erityisopettajan mukaan tuo työhön myös paljon paineita; Mikäli opiskelija työllistyy avoimille työmarkkinoille heti valmistumisensa jälkeen, oppilaitos saa onnistuneesta sijoittumisesta valtiolta bonusta rahallisessa muodossa. Pitihän se arvata, että joku juttu tässä oli takana…

Paula, Kiipulan ammattiopisto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti