torstai 28. huhtikuuta 2016

Working Abroad

Kolmas ja neljäs päivä

 

Ahoj ja terveisiä aurinkoisesta Mikulovista! Aika kylmä täällä kyllä tosin on, varsinkin aamuisin. Ilmeisesti täällä on ollut myös hallaa, koska täkäläinen kollegani kertoi, että heidän perheen viinitilalla orastavat viiniköynnökset olivat paleltuneet.


Olen pitänyt opiskelijoille tunteja liittyen Suomeen (kokeille ruokakulttuurista, hotellialan opiskelijoille turismista ja lukiolaisille yleisesti), ja se on ollut tosi mukavaa. Opiskelijat ovat kiinnostuneita, puheliaita ja ystävällisiä, aivan mahtavaa. Olin tuonut mukanani suomalaisia makeisia ja karkkitastingit ovat olleet tietysti hitti; ainoastaan turkinpippurit ovat monelle hieman liian eksoottisia. Tänään olin yksinkin pitämässä tuntia lukiolaisille, jotta Blanka sai mahdollisuuden vielä käydä tervehtimässä keskuspuistolaisia. Sain opiskelijoilta aplodit tunnin jälkeen. :) 


Työpäiväni eivät ole olleet hirveän pitkiä, suunnilleen kahteen, mutta täytyy myöntää, että olen kyllä aika poikki iltapäivällä. Kuitenkin vieraalla kielellä kommunikoiminen koko päivän, paljon uusia ihmisiä, nimiä ja paikkoja vievät veronsa. Iltaisinkin on ollut aika paljon kaikkea tekemistä. Eilen tapasimme joitakin täkäläisiä opettajia viinilasillisen merkeissä ja tänään menimme työpäivän jälkeen kahville suomalaisen kollegani Mervin, Blankan ja erään täkäläisen nuoren naisen kanssa. Olemme kyllä huomanneet, että opettajan työssä on monia universaaleja aspekteja, mistä riittää paljon puhuttavaa.


Täällä Tsekeissä koulu aloitetaan 6(-7) - vuotiaana ja peruskoulu on yhdeksänvuotinen, kuten meilläkin. Peruskoulun jälkeen mennään toiselle asteelle, ja valita voi 3-vuotisen ammatillisen koulutuksen, nelivuotisen ammatillisen koulutuksen "maturita-tutkinnolla" tai nelivuotisen lukiotyyppisen, yliopisto-opintoihin tähtäävän koulutuksen ('grammar school'). Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat opiskelevat erityisoppilaitoksessa työvaltaisesti esimerkiksi ravintola- ja hoitoalan avustaviin tehtäviin parivuotisessa koulutuksessa. Lisäksi on TELMA-tyyppistä opetusta vaikeimmin vammaisille. Inkluusioajattelua on lähestytty siinä mielessä, että täällä Mikulovissa toimivat eri oppilaitokset (mitkä mainitsin yllä) ovat yhdistyneet saman organisaation alle. Kuitenkaan käytännössä inkluusiossa ei olla vielä kovin pitkällä, vaikka toki yleislinjoillakin on opiskelijoita, jotka tarvitsevat jonkinlaista erityistä tukea. Henkilökohtaisia opiskelusuunnitelmia tehdään yleisellä puolella, mutta ihan yksittäisiä. Erityispuolella henkilökohtaistetaan tietysti sitten kaikki opiskelijat. 
Joissakin aineissa, kuten esimerkiksi englannissa, joidenkin ryhmien kohdalla opiskelijoiden lähtötaso on testattu ja heistä on muodostettu tasoryhmät. Muuten oppitunneilla ei opetusta eriytetä käytännössä ollenkaan. Yritin selittää muutamalle opettajalle yksilöllisen oppimisen mallia, mutta he eivät kertakaikkiaan pystyneet ymmärtämään koko kuviota. Täällä on selvästi koulusysteemi murroksessa, mutta haasteet ovat tietyllä tavalla erilaisia, kuin meillä.

Koulussa on valokuvaus kielletty, mutta yritän laittaa kuitenkin joitakin kuvia myöhemmin.

-Satu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti