perjantai 19. joulukuuta 2014

Viimeisiä viedään eli tiistaina 16.12.2014 Lontoossa

Tiistaina 16.12.2014 olin koko päivän "mainstream"-puolella eli tavallisen ammatillisen opetuksen puolella erityistuen apuna. Learning Support Assistants eli LSA, joista osa oli koulutukseltaan opettajia, osa ei. He eivät kuitenkaan kuulunut opettajiin, joten heidän työnsä oli jotain laaja-alaisen erityisopettajan työn ja avustavan henkilöstön väliltä. Osa ohjauksesta oli ns one-to-one eli kaksistaan opiskelijan kanssa tai pienryhmässä. Heillä oli oma työskentelypaikkansa ns ALS Office, joka oli yksi suuri tila täynnä erityisesti englannin ja matematiikan opetukseen soveltuvaa materiaalia. Tässä yksi esimerkki englannin slangin ja kirjakielen eroista.




Materiaalia oli niin paljon, sitähän on englanniksi olemassa niin paljon, että kateeksi kävi!

Centre of Excellencen lisäksi Southgaten campuksella oli noin 50 erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita. Erityisesti catering-alan tuntui olevan kiinnostava. Kaikissa kouluissa, kuten meilläkin, on ns SENCO eli special educational needs coordinator, erityisopetuksen koordinaattori.

Nivelvaiheen yhteistyö tuntui heillä olevan helpompaa, tietoa saatiin edellisestä koulusta pyydettäessä, eikä siihen tarvittu opiskelijan tai huoltajan erityistä lupaa. Tuen tarpeet ovat yhtä monenlaisia kuten meilläkin.

Aiemmin opiskelijalla oli Statement of Special Needs, nykyään tämä asiakirja on nimellä Education, Health and  Care Plan (EHCP), jossa on siis samassa asiakirjassa niin erityisen tuen tarpeet koulussa kuin terveyteen liittyvät tarpeet. ALS officen vastaava kertoi oman lapsensa kokemuksista, että papereita piti täyttää aikamoinen nivaska, jotta pääsi neuvoston eteen, joka asiasta päättää. Hänen prosessinsa oli kestänyt kaksi vuotta. Lopulta hän sai lapselleen tukea noin 15 tuntia viikossa.

Iltapäivällä olin sähkötekniikan opiskelijoiden apuna. Opiskelioita oli 20, joista neljä erityistä tukea tarvitsevaa. Ryhmän Tutorin (eli opettajan) lisäksi mukana oli kaksi LSAta ja minä. LSAt tekivät myös muistiinpanoja ja selittivät hiljaisella äänellä tukea tarvitseville opiskelijoille sähköalan symboleja. Opiskelijat olivat hyvin kohteliaan oloisia, vastailivat esimerkiksi Sorry, Sir.

Opiskelijat olivat Level 1:n opiskelijoita eli meidän 1. vuosikurssin opiskelijoita vastaavia. Heidän piti tehdä tietyt tehtävät ja lisätä ne porfolioonsa, jonka sitten  kurssin päätyttyä arvioi ulkopuolinen raati ja antoi arvosanan. Joka maanantaiaamupäivän he olivat työsalissa, jossa harjoittelivat käytännön sähkömiehen hommia, ja maanantai-iltapäivänä heidän piti kirjoittaa kaikesta, mitä olivat salissa tehneet, joka myös lisättiin portfolioon. Alla olevassa kuvassa tarkastellaan, missä vaiheessa opiskelijoiden työt olivat.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti