Perjantai-iltapäivän aluksi matkalaiset kirmasivat  paikalliseen autovuokraamoon, josta hakivat uuden karhean VW Tiguanin  viikonloppureissua varten. Matkalaisten ensimmäinen päämäärä oli Innsbruck,  joka sijaitsi parin sadan kilometrin päässä. Matkanteko sujui rattoisasti  moottoritietä pitkin, maisemia ihastellessa, jotka olivat Alppien lähetessä  henkeäsalpaavat. Innsbruckiin saavuttaessa päättivät matkalaiset vielä käydä  Italian puolella, suuntana Bressanone, joka oli jo Alppien toisella puolella.  Jos maisemat olivat Sigmaringenistä Innsbruckiin huokaisevat, Alppien yli  mennessä ne olivat sanoinkuvaamattomat. Bressanonessa matkaajat kävivät  paikallisilla markkinoilla ja ihastelivat Pohjois-Italian kaikenlaista  kauneutta. Illaksi palattiin Innsbruckiin. 
Seuraavana aamuna, nopean Innsbruck kiertoajelun  jälkeen, auto suuntasi kohti Kitzbuheliä. Siellä matkaajat kävivät katsomassa  syöksylaskun maailman cupin mäkeä, Hahnen Kammenia, joka syöksylaskijoiden  parissa saa varauksettoman kunnioituksen vaikeutensa ansiosta. Hahnen Kammenin  ja Kitzbuhel laaksoa vastapäätä oli vuori nimeltään Kitzbuhel Horn, jonne vei  serpentiinitie 1680:een metriin. Totta kai tämä lysti piti matkalaisten kokea.  Eivät matkalaiset oikein arvanneet, miten hikoiluttava automatkasta loppujen  lopuksi tulisi, mutta ehdottomasti kokemisen arvoinen. Hornin huipulta  nimittäin näkyivät panoraamanomaisesti kaikki alueen korkeat huiput. Niitä  olisi ihastellut pitempäänkin, mutta halusimme ajaa alas vuorelta ennen pimeän  tuloa.
Automme suuntasi kohti Salzburgia,  johon oli määrä asettua seuraavaksi yöksi.  Salzburg, tuo Keski-Euroopan helmi, näyttikin matkailijoille parhaimpiaan  puoliaan. Aktiivisen illan jälkeen, matkaajat tekivät nopean kiertoajelun  kaupungin keskustassa ja lähtivät kohti Muncheniä. 
Matkalla Muncheniin päätimme piipahtaa  Berchtesgardenin, jossa sijaitsi Natsi-Saksan Fuhrerin kesäviettopaikka –  Kotkanpesä.  Itse Kotkanpesä oli suljettu  talvikuukausiksi, mutta huikaisevat näköalat Saksan ja Itävallan rajalla  vetivät taas suomalaiset pojannassikat hiljaisiksi. 
Illalla oli tarkoitus mennä katsomaan FC Bayern  Munchenin jalkapallo-ottelua, mutta juuri ennen kaupunkiin pääsyä auton  navigaattori teki tenän, joten oli melkoisen haastavaa löytää oikea tienhaara  matkaajien lähestyessä Munchenia. Tämän johdosta matkaajat eivät  päässeet/ehtineet  jalkapallo-otteluun ajoissa.  Lippuluukulla oli kalsea kyltti, sold out!
Automme polttoaine oli päässyt myös sille tasolle,  että sillä kykeni ajamaan enää kymmenen kilometriä, joka ei Munchenin  kokoisessa kaupungissa ole paljoakaan. Taksikuskeilta ja paikallisilta  ihmisilta saamamme avun turvin löysimme lopulta bensa-aseman joka oli vieläpä  auki. Sitten jatkui samalla menetelmällä hotellimme etsiminen. Se olikin  melkoinen urakka, koska saksalaiset kadut vaihtavat nimeään miten sattuu ja  risteykset möllöttävät pimeinä kuin tontun takapuoli. Lisäksi paikalliset eivät  tunne kovin hyvin katujaan eikä vanhempi väki puhu juurikaan englantia. Katujen  ja kaupunkien piemeys onkin ollut yksi suurimmista yllätyksistä,  ihmettelimmekin minne on maailmankuulu saksalainen katulyhtykulttuuri kadonnut?  Päivän koettelemusten uuvuttamina uni tuli pikaisesti silmään ilman sen  kummempia iltasatuja.
Aamu yllätti nopealla tulollaan ja aamupalan jälkeen  ajelimme tutkimaan hetkeksi kaupungin keskustaa. Vyoristomaisemien huumaavina  emme kuitenkaan jaksaneet innostua sinänsä mukavista kaupunkinäkymistä, vaan  automme keula suuntasi  kohti  Dachaun vuonna 1933 perustettua Natsi-Saksan  ensimmäistä keskitysleiriä. Hämmästelyä riitti jälleen kerrakseen, mutta  totaalisesti eri syistä kuin huikeiden Alppimaisemien keskellä. 
Sitten olikin aika palata kohti omaa majapaikkaamme  Sigmaringeniä. Navigaattorimme ajelutti meitä ystävällisesti pitkin pikkuteitä  läpi kymmenien kylien ja kaupunkien. Ja kun aurinko laski mailleen matka jatkui  todella pimeässä mielenkiintoisilla nopeusrajoituksilla. Pienilläkin tienpätkillä  sai ajaa 100km/h ja sitten aivan kunnan/kylän rajalla nopeus vaihtui  50km/h:ksi. Noin tuhannen suunnanvaihdon jälkeen saavuimme vihdoin  kotiovellemme.
Iltapalan jälkeen toinen matkaajista kävi melko  aikaisin nukkumaan. Tämä aikaisen nukkumaan menon syy löytyi seuraavana yönä ja  sen ansiosta toinen matkaajista olikin poissa muonavahvuudesta seuraavat  päivät.
T & J







 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti