torstai 16. lokakuuta 2014

Päiväkodin arkea

 
Lapset saapuvat päiväkotiin noin 8.30-9 aikaan. Aamupalaa en ole nähnyt lapsille tarjottavan, mutta noin klo 10 tarjotaan välipalana omenaa. Aamupäivän aikana lapsilla on aikaa vapaaseen leikkiin ja pelaamiseen, noin klo 10 välipalan jälkeen on samling eli kokoontuminen piiriin. Tällä viikolla aiheena on ollut hyvä ystävyys ja hyvät käytöstavat. Teemaa käydään läpi yhteisesti tarinoiden ja leikkien avulla.
Kokoontumisen jälkeen valmistaudutaan ulos ja ulkona ollaan ruokailuun saakka. Ruoka jota päiväkodissa tarjotaan, on halal-ruokaa ja päiväkodilla on oma kokki sitä valmistamassa.
Säästä riippuen ruoan jälkeen mennään joko takaisin ulos tai pienelle levolle (munakellon kanssa on huilattu n 15 minuuttia). Suurin osa lapsista päättää päivän klo 14, muutama lapsi on jäänyt pidempään ja heille tarjotaan klo 14 pieni välipala.
Kaikille lapsille on omat esikoulukirjat, joita tehdään opettajan tai lastenhoitajan opastuksella. Tehtävien tekeminen on osa opetussuunnitelmaa ja opettaja kertoo olevan todella tärkeää, että heillä on materiaalia, joilla osoittaa lasten edistyminen, jos päiväkotiin tehdään tarkastus.
Ensimmäisen viikon aikana päiväkodilla on ollut yksi "neuvottelu" lapsen asioihin liittyen ja siinä oli tulkki mukana. Torstaina oli myös vanhempain kokoontuminen. Itse en tähän osallistunut, mutta opettaja kertoi, että vain harvat vanhemmat osallistuvat vanhempainiltoihin. Vanhemmat myös harvoin ilmoittavat, ellei lapsi tulekaan hoitoon ja muutoinkin kaikenlainen ennakkoon ilmoittaminen on harvinaista. Tänään muun muassa eräs äiti kertoi lasta hoitoon tuodessaan, että tämä on lapsen viimeinen hoitopäivä, koska he muuttavat seuraavalla viikolla. Ennakkoon tästä ei ollut päiväkodilla tietoa.
Havaintona ensimmäisestä viikosta verraten suomalaiseen päivähoitoon voisi sanoa, että tietyissä asioissa ollaan huomattavasti rennommin, mutta sitten toisaalta ollaan todella tarkkoja siitä, että kaikki on tehty opetussuunnitelman mukaisesti, jotta on osoittaa päiväkodin tarpeellisuus ja lasten edistyminen. Rennommasta suhtautumisesta kertoo mm se, että lapset saavat tuoda omat polkupyöränsä ja potkulautansa päiväkodin pihalle ja pyöräillä tai potkulautailla ulkoilun aikana. Kypärää ei kukaan käytä, ja Suomessa tällainen ei tulisi kysymykseen, koska jotainhan voisi sattua.  
Kielitaidon oppiminen on tärkeää, ja ryhmän opettaja oli sitä mieltä, että työntekijöiden pitäisi osata hyvää ruotsia, jotta myös lapset voivat sitä oppia. Tämän hän on kokenut pulmaksi toisinaan, koska työntekijät pääosin myös maahanmuuttaja taustaisia. Ryhmän lastenhoitaja, joka on maahanmuuttajataustainen sen sijaan kokee, että hänen on helpompi ymmärtää ja tukea lapsia, koska hän tietää kuinka lapset ajattelevat ja millaisista lähtökohdista he tulevat. Eli monta näkökulmaa on tähänkin asiaan.
Tällä viikolla kävin tapaamassa myös Folkhöskolanin suomalaista rehtoria ja sain vähän laajempaa näkökulmaa heidän toimintaansa. Päiväkoti Viktoria on siis on folkhögskolanin toimintaa. Siitä lisää tuonnempana.
 
Mia


 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti