torstai 15. lokakuuta 2015

Ideologiasta käytäntöön


Kuvassa Gargasindin koulun henkilökuntaa ja minä ”puolilounaalla” klo 11 aikaan. Varsinainen lounas on klo 13.30. 

Gargasindin erityiskoulussa on arvot, tavoitteet, opetusmenetelmät ym. opetukseen ja kasvatukseen liittyvät asiat kirkkaasti kaikilla henkilökuntaan kuuluvilla mielessä. He tekevät työtä sitoutuneesti ja sydämellään. Meidän HOJKS:ia vastaava asiakirja on täällä PEC.  Kun opiskelijan asioita käsitellään PEC:n tekemistä varten, voi läsnä olla melko runsas joukko osallistujia.  Opiskelijan lisäksi esim. koko opiskelijan perhe, sosiaalityöntekijä, terapeutti, opettaja, avustaja jne…  PEC-asiakirjaan kirjoitetaan havainnot kotoa, koulusta, toimimisesta ryhmässä (luokassa), terapiassa ym.  mitä on opittu, missä mennään.  Siihen kirjoitetaan opiskelijan toiveet ja myös asiat, joita hän ei halua.  Sitten kirjataan sovitut tavoitteet, toimenpiteet, kuka niistä vastaa ja mihin mennessä.  Seuraavassa palaverissa ruksataan ovatko ne tehty ja taas havainnot. Asiakirjan allekirjoittamalla kaikki läsnä olleet sitoutuvat tekemään sovitut asiat opiskelijan hyväksi.
Em. ideologia perustuu moniin tutkimuksiin ja teorioihin ja siihen voi tutustua internetissä sivulla http://utopiadream.info/ca/   Pääsivun alalaidassa sivut voi käännättää englanniksi, suomeksi käännös ei ole kovin hyvä. 

Carcadindin koulussa on käytössä myös Tomatis-menetelmä. Tätä ei ilmeisesti juurikaan käytetä Suomessa, tai ainakaan en löytänyt sillä nimellä kuin muutaman maininnan.  Se on eräänlaista kuunteluterapiaa, jossa kuunnellaan tietynlaista musiikkia tietynlaisella menetelmään kuuluvalla laitteella.  Ihan uusi juttu minulle, enkä ole ihan vakuuttunut, kun en ole lukenut yhtään tutkimusta menetelmästä. Siihenkin voi tutustua netissä sivulla tomatis.com.

Sekä Raquelpayán että Cargasindin koulussa on lähes joka päivä läsnä henkilökunnan lisäksi myös vapaaehtoistyöntekijöitä. He ovat paikallisia asukkaita, oppilaiden omaisia jne., jotka toimivat opetuksessa avustajina tai ohjaavat välitunneilla pelejä ym. Tänäänkin oli yksi vapaaehtoistyöntekijä matematiikan tunnilla apuna.  Tunnilla oli taas monta luokkaa yhdessä ja heidät oli jaettu ryhmiin, jossa jokaisessa oli opettaja tai avustaja.  Ryhmät harjoittelivat rahan laskemista ”perustamalla kaupan” paperille ja vastaamalla sitten kysymyksiin tuotteiden hinnoista ym. Käytössä olivat myös oikeiden eurojen ja senttien näköiset leikkirahat.  Toiminnallista matematiikkaa ja myös sosiaaliset taidot harjoittuivat (kuva ylhäällä).

Taas kokemuksia rikkaampana
Kirsti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti