lauantai 3. lokakuuta 2015

Läksiäiset

Yllä on kuva luolasta jonne eilen illalla kävelimme. Toinen kuva on kaupungintalosta.

Viimeisenä päivänäni C.E.E.Raquelpayán koulussa kävimme kahden luokan kanssa vierailulla kaupungintalolla.  Se on 1100-luvulla rakennettu vanha rakennus, jossa ei ole kaupungin toimistoja, vaan se on edustuskäytössä.  Sain kaupungilta lahjaksi Denian valokuvakirjan ja kirjanmerkin.  Minulla ei ole aavistustakaan, keitä olivat isäntämme.  Deniassa aikuiset eivät juurikaan puhu englannin kieltä.  Tulkkina minulla toimi yksi koulun oppilaista, jonka toinen äidinkieli on englanti, mutta hänkään ei aina ollut ihan "kärryillä", enkä sitten minäkään.  Mutta luulisin että osasin kuitenkin sanoa "muchas gracias" oikeissa kohdissa ja hymyillä iloisen yllättyneesti, vaikka minulla oli ko. kirja jo ennestään ; )

Kävimme myös kauppahallissa ja markkinoilla.  Oppainani olleet kahden luokan opiskelijat saivat vapaapäivän päästäkseen esittelemään minulle kaupunkiaan. Normaalisti he ovat perjantaisin integroituna opiskelemaan ns. tavalliseen oppilaitokseen.  Poikkesimme kyllä katsastamassa nopeasti senkin oppilaitoksen, mutta kauaa eivät opiskelijat siellä halunneet olla, jostakin kumman syystä heillä oli kiire takaisin kaupungille.

Iltapäivällä kaksi opiskelijaa Ximo ja Cristian näyttivät kuvia Healthy Habits –vierailultaan Suomesta, Järvenpäästä ja Validiasta.  Pojat olivat selvästi ylpeitä kokemuksistaan ja erityisesti lumesta. Sen jälkeen juhlimme Alberto-pojan synttäreitä ja minun läksiäisiäni täytekakun ja tuomieni karkkien kanssa.  Vein koululle myös Suomesta kertovan valokuvateoksen, espanjankielisen Muumi-kirjan koulun nuorimmille oppilaille ja Afrikan tähti –pelin, joka on suomalainen 1950 –luvulla kehitetty peli.  Sen avulla minä ja sisarukseni opimme lapsina laskemaan ja käsittelemään rahaa.

Ja nyt vapaa viikonloppu merestä, lenkkeilystä ja uimisesta nauttien ja sitten kohti uusia haasteita!
Terv. Kirsti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti