tiistai 24. marraskuuta 2015

Lontoo 23. Ja 24.11.15

23.11.15 maanantai
Osallistuin opettajien sisäiseen koulutuspäivään.
Päivän teemana oli "English and Maths? Why?" Opettajille esiteltiin eri tasoilla tehtävät luetun ymmärtämisen ja matematiikan testit. Niitä käytetään koko collegessa. Minun oli helppo samaistua opiskelijoiden asemaan. Vaativimman tason tehtävistä olisin tuskin selvinnyt. Matematiikan sanallisten tehtävien oivaltamisessa kielen ymmärtäminen on keskiössä. Rinnakkaisopetus olisi tässä mielestäni hyvä vaihtoehto.
Selkeiden ohjeiden antamista ja mutkikkaiden ohjeiden oikomista harjoiteltiin myös konkreettisesti. Sain runsaasti materiaalia matkaani.


24.11.15 9/14 päivä
Aamupäivä vaikeimmin vammaisten ryhmässä. 5 opiskelijaa, 6 avustajaa ja opettaja. Tehtävänä on taideteos: muovinarun säikeet erotellaan, liimataan sykkyräksi paperille ja päälle laitetaan folio. Näin valmistuu koskettelupinta. Tauon jälkeen se maalataan. Keskittymis-, katsekontakti-, kommunikointi-, motoriikka- ja aistiharjoituksia. Paljon kannustusta. Tuntien lopuksi opettaja kuvasi työt ja esitteli ne tietokoneen kautta. Opettaja ei juurikaan kommunikoinut avustajien kanssa tunnin aikana, ohjeisti, seurasi, sanoi muutamia kannustavia sanoja opiskelijoille ja oli läsnä. Lopuksi hän kirjasi opiskelijoiden työt ja toteutuneet asiat manuaalisesti avustajien kanssa keskustellen. Päivän asiat kirjattiin myös opiskelijoiden kansioihin vanhempien nähtäväksi. Tutustuin myös makatonia.org sivuilla esillä olevaan viitomakomunikointiin, mitä olin nähnyt käytettävän jo aiemminkin. Jotkin sanat tai asiat ovat samoja kuin Suomessa papunet.net sivuilta löytyvät viittomat.

Lounaan jälkeen tuli kotoinen olo, sillä pääsin englantia toisena kielenä opiskelevien nuorten tunnille. Luokkatila oli pieni, 16 opiskelijaa 9-10:stä kansallisuudesta, aiheena nuorten alkoholin käyttö Britaniassa. Se alkaa olla ongelmallista täälläkin. Sanoja selitettiin ja nuoret olivat aktiivisia. Heillä oli monilla tavoite päästä yliopistoon opiskelemaan.

Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä pääsin autopuolella. Alkuajatukseni oli negatiivinen "mitä täältä?". Totuus oli taas toinen. Jarrupalojen vaihdon lisäksi näin opiskelijoiden arviointirekisterin. Opiskelijat kirjasivat ja valokuvasivat työnsä sekä siirsivät tiedot elektroniseen cv-rekisteriin, josta opettaja tarkisti - hyväksyi tai pyysi korjaamaan työtä. Rekisterissä oli myös kirjalliset kokeet ja opettaja, opiskelija ja vanhemmat saattoivat seurata opintojen edistymistä kirjallisesti ja prosentteina. Opettaja oli tyytyväinen menetelmään, koska hänen ei tarvinnut kirjata opiskelijoiden töitä. Opiskelijat oppivat dokumentointiin ja olivat itse vastuussa opintojensa kirjaantumisesta ja edistymisestä. He olivat myös vastuussa työvaatetuksestaan ja turvakengistään, jotka piti ostaa, säilyttää ja pestä itse. Jos asu puuttui, hallitunnille ei ollut tulemista, eivätkä opinnot edenneet. Hallissa oli myös kaksi ralliautoa, joilla ajettiin kisoja. Pääsin käymään myös koulun katsastusasemalla ja alle collegeikäisten nuorten hallissa, missä korjattiin mopoja, skoottereita ja vähän autojakin.

Elina Kopu
Validia ao

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti