torstai 26. marraskuuta 2015

Torstai

27.11.15 Lontoo, 12/14 päivä
Toiveistani toteutetaan loppukirin vauhdilla.
Aamulla vietin tuokion johtajan huoneessa päivittämässä ohjelmaani ja keskustelemassa koulun johtamisesta, erityisesti taloudellisesta tilanteesta. Raha ei tule helpolla, eikä säännöllisesti. Sen eteen pitää tehdä lobbausta. Myös kulloisestakin hallituksesta riippuu suhtautuminen vajaakuntoisia. Kiirehdin kansainväliseen aikuiskoulutusta käsittelevään kokoukseen ja sieltä Barnet collegeen seuraamaan bisnespuolen opiskelijoiden yritysideoinnin aloitusta. Ja taas takaisin Southgateen.

Aikuiskoulutuksen projektitapaamisessa oli edustajia Isobritaniasta (S&B) Italiasta, Portugalista, Unkarissa, Latviasta ja Liettuasta. Suuri ja pieni aikuiskoulutusvolymi oli edustettuna. Ehdin olla palaverissa vain alkuesittelyjen ajan. Ideana sieltä poimin Italian YouTubeen tehdyn esittelyn, se toimi hienosti ja on kaikkialla esitettävissä. Meille tämä myös?

Barnet gollege -matkoilla näin paikallista pohjois-Lontoota myös päivällä. Talot ovat kaksikerroksisia, vieri vieressä, rakennettu ehkä 1970-luvulla. Barnet gollegen rakennus on uusi, moderni ja tyylikäs. Turvaporttien kautta pääsin sisään ja ulos. Kaikkiin B&S:n rakennuksiin mennessään pitää vierailijoiden kirjautua infossa: kuka on, miksi ja milloin tuli, milloin lähti, kenen vieraana on. Vastineeksi saa kulkuluvan "visitor". Meidänkin juttu? Keskustelin "kuljettajani" kanssa yleisen koulun opiskelijahuollosta, jota ei ole. Opiskelijat saattavat tupsahtelevia hänen huoneeseensa moninaisten ongelmien kanssa, esimerkkinä hän kertoi opiskelijan, joka oli löytänyt äitinsä hirttäytyneenä. Yleisestikin nuorten maailma on muuttunut kovemmaksi, totesimme sen olevan globaalin ilmiön.
Bisnessuunnitelmaa aloittava ryhmä oli jälleen monikansallinen. Yhdessä ryhmässä kielenä oli kiina ja opiskelijat tekivät muistiinpanot ja ryhmätyön omalla kielellään, mutta esittelivät ideansa opettajalle englanniksi. Toiset ideat olivat realistisia jo alussa, toisia opettajan piti keskustelemalla rajata. Vuorovaikutuksessa oli väittelyn tunne, sillä opettaja vaati perusteluja esityksille. Suunnitelman tekoon on selvä määräaika.

Ehdin vielä Angelan Next step -ryhmään, jossa keskusteltiin fyysisestä, psyykkisestä ja sanallisesti kiusaamisesta. Vilkas, avoin ryhmä, jota opettaja luotsasi taitavasti läpi vaikeiden, osin henkilökohtaistenkin kysymysten läpi.

Elina
elina.kopu@validia.fi
www.eduvaldia.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti